Vyberáte si lokalitu vy alebo si lokalita vyberá vás?
Už sme spomínali, že lokalita je dôležitým prvkom vašej marketingovej stratégie a teda jej výberu treba venovať patričnú pozornosť.
Výberu lokality má predchádzať dôkladná analýza nasledovného:
√ konkurencie
√ cieľovej skupiny zákazníkov – zloženie skupiny a jej gastronomických preferencií
√ komplementárnych služieb / činností, ktoré by sa dali v danej lokalite a pri danej cieľovej skupine využiť
√ dostupnosti lokality
√ okolia a možností ďalšieho využitia (napr. detské ihrisko, zeleň, terasa, ap.)
√ možností samotného priestoru – veľkosť, rozmery, vhodnosť typu prevádzky
√ pohyb zákazníkov – typ (peší alebo motorizovaní), typické časy pohybu, frekvencia, pravidelnosť, typické časy a dni v týždni, atď.
√ iné osobitosti typické pre druh vášho konkrétneho gastronomického biznisu alebo pre samotnú lokalitu.
Pri výbere lokality je častejšie ako inokedy dôležité zvážiť nasledovné:
√ parkovanie – či už vlastné alebo verejné v blízkosti (radšej nepočítajte s tým, že k vám ľudia prejdú pešo viac ako pár krokov. Aj keď vo voľnom čase aktívne športujú, najprirodzenejší pohyb človeka – chôdza – akosi vyšiel z módy).
√ viditeľnosť – dobrá viditeľnosť vášho vchodu (loga) je reklama zadarmo. Vaše logo a názov reštaurácie na fasáde je vaša vizitka, je to vaša značka, niečo, čo chcete, aby sa v povedomí vašich zákazníkov „usadilo“ na čo najdlhšiu dobu (značka a jej budovanie).
√ zákaznícky potenciál v okolí – dostatočná hustota pešej alebo automobilovej dopravy, alebo dostatočne veľká obytná alebo kancelárska lokalita. Toto bude pravdepodobne váš rybník, kde budete „loviť“ zákazníkov. Prispôsobte jeho charakteru váš koncept.
√ veľkosť prevádzky – ja viem, namietnete, že čím väčšia prevádzka, tým väčšia cena za plochu. Avšak aj malé bistro (ak tam plánujete variť), prejde svojím vývojom a ak sa náhodou koncept ujme, budete potrebovať dostatočne dimenzované priestory. Inak tým bude dlhodobo celý koncept trpieť a zbytočne sa pripravíte o možný zisk.
Buďte dostatočne predvídaví a flexibilní – aj tým možno získať konkurenčnú výhodu.Všetky neskoršie úpravy počas prevádzky sú podstatne drahšie, nehovoriac o vplyve na bežiacu prevádzku.
Je pravda, že prevádzky s výbornou polohou majú veľmi často priestorové problémy (v starších budovách v centre, s klenbami a pod.). Riešením je toto všetko zohľadniť, aby tým netrpel koncept, napr. menším ale originálnym sortimentom a pod.).
Poznámka na záver: Ak náhodou natrafíte na voľné priestory v lokalite, ktorá má všetky pozitívne znaky, neváhajte sa zriecť pôvodného konceptu, ak tam nepasuje (pamätáte? – uvažujte flexibilne :))Zistite, čo by tam trh chcel a nájdite spôsob (koncept), ako túto túžbu uspokojiť.
foto: marketing deluxe