Provokujte zmysly zákazníka – časť 4. – Čuch

 v kategórii MARKETING, Offline Nástroje

Chuť a čuch majú nepochybne v gastronómii najväčší význam – skúsme sa dnes zamyslieť, ako využiť čuch zákazníkov v náš prospech. Vžite sa na chvíľu do kože zákazníka a predstavte si nasledovné:

1. Čo zákazník cíti ešte pred vstupom do reštaurácie? Skúste odblokovať akékoľvek rušivé “smrady” z okolia reštaurácie – závany nepríjemných zápachov nikoho do reštaurácie neprilákajú – výfukové plyny, chemikálie, splašky, odpadky, špina – prejdite si kritickým okom (nosom) vstup a okolie reštaurácie.

Myslite na to, že rovnako nepríjemný je zápach prepáleného oleja z kuchyne – v prípade neúčinnej vzduchotechniky, či cigaretový dym (ak dovolíte personálu či iným zákazníkom fajčiť vonku pred vchodom). 

2. Vstup do reštaurácie má byť príjemný pre všetky zmysly – už tu môžete začať zarábaťpríjemné vône z kuchyne okamžite naštartujú zákazníkovu chuť do jedla. Využite tento moment a ponúknite zákazníkovi (samozrejme až potom, ako sa usadí 🙂 ) tie dobroty, ktoré sa u vás práve čerstvo pripravujú. Keď totižto bude u vás sedieť dlhšie a nebodaj vyčakávať, kým si ho obsluha všimne, čaro úvodného momentu je preč – nielenže prestane vnímať vôňu z kuchyne ale začne byť nahnevaný, že si ho nikto nevšíma.

3. Vypraté voňavé prestieranie – alebo len čisto vyutieraný stôl (žiadny nechutný vecheť, prosím!) s čerstvou kvetinou či dekoráciou a príjemné, čisté okolie stola i podlaha – to všetko je znakom toho, že vám na hosťovi záleží a robíte všetko pre to, aby sa u vás cítil dobre.

4. Záchody – častokrát najslabší článok v celej prevádzke a zdroj nepríjemných pachov. Dávajte si prosím pozor na to, aby ste záchody udržiavali v čistote. Tento bod asi nepotrebuje komentár – vieme si veľmi dobre predstaviť, aký veľký môže byť rozdiel medzi udržiavanými a zanedbanými toaletami. Nedovoľte, prosím, aby si zákazník pokazil o vás mienku len na základe takejto “maličkosti”.

5. Kuchyňa – aj keď tú zákazník nevidí, na základe vône (a samozrejme pripraveného jedla) si ľahko môže predstaviť, ako to tam asi vyzerá. Ťažké výpary, prihorené jedlo, nekvalitné (aj zle skladované) suroviny či nevhodná príprava jedla – našťastie takýchto situácií nie je veľa, no stáva sa a treba sa im za každú cenu vyhnúť. Veľmi si tým môžete uškodiť. Pri tejto príležitosti mi nedá nespomenúť – prosím, venujte patričnú pozornosť vzduchotechnike. Výkonné digestory a účinný odťah robia zázraky – ocenia to nielen zákazníci, ale aj personál, ktorý nebude z práce chodiť dennodenne “napáchnutý”.

6. Samotné jedlo – to musí voňať zo všetkého najlepšie – po zrakovom vneme prichádza na rad čuch, ktorý priamo naštartuje chuťové poháriky. Všimnite si vašich zákazníkov – úplne každý si jedlo najprv poobzerá, vtiahne jeho vôňu a potom už len poslúcha pokyn mozgu – “pusti sa do jedla, vonia to vynikajúco!” 🙂

7. Na záver maličkosť – pri odchode malá pozornosť ako mentolový cukrík na osvieženie dychu, či miska s vodou a kúskom citróna na umytie prstov po jedle – nestojí to takmer nič, no efekt je ohromný a doznieva ešte aj po odchode z reštaurácie. Buďte si istý, že niektorý zo zákazníkov takúto drobnosť ocení aj na hodnotiacich portáloch alebo sociálnych sieťach. Reklama (takmer) zadarmo.

 

Ako vy pôsobíte na čuchové bunky vašich zákazníkov? Či naopak, keď ste vy v úlohe zákazníka, čo je pre vás dôležité v “čuchovej oblasti”? Dajte nám vedieť naše dojmy – v komentároch, či na Facebooku.

Ak sme niečo opomenuli, radi to doplníme, ak s niečím nesúhlasíte, radi sa poučíme a ak nám dávate za pravdu, sprostredkujte naše články aj ďalším gastronómom, zdieľajte na sociálnych sieťach – budeme radi, ak pomôžu. Ďakujeme.

Najnovšie články

Nechajte odkaz

*

Kontaktujte nás

Ak máte otázky, radi Vám na ne odpovieme.

Nečitateľné? Zmeňte text. captcha txt

Začnite písať a stlačte ENTER na vyhľadávanie...