Provokujte zmysly zákazníka – časť 5. – Chuť
Posledný diel miniseriálu, ktorý vás má upozorniť, či primäť k zamysleniu sa nad tým, aké je dôležité nepodceniť drobnosti, ktoré priamo vplývajú na zmysly zákazníka.
V gastronómii je skvelá možnosť pozitívne pôsobiť na všetky zmysly človeka. Ak ju využijete, môže to pre vás znamenať obrovskú konkurenčnú výhodu. Na druhej strane, ak niečo v tejto oblasti zanedbáte, či priamo ignorujete, môže vám to priniesť zbytočné straty a nespokojných zákazníkov.
Dali sme dokopy pár postrehov, ktoré sa tentokrát týkajú chuti zákazníkov:
1. Nenadarmo sa hovorí “koľko ľudí, toľko chutí”. Nie je v ľudských silách ponúkať jedálniček, ktorý osloví všetkých zákazníkov. Preto je dôležité VOPRED sa poriadne zamyslieť, akej cieľovej skupine a čo chcete ponúkať. Tomu potom prispôsobíte miesto, celkový štýl prevádzky, kuchyňu, marketingové aktivity ap. Ak to mám prehnať, radšej ponúkajte jedno jedlo, no naozaj poriadne, ako desať priemerných.
2. Dbať na čistotu – takmer 75% všetkých sťažností, ktoré vznesú gastronomickí zákazníci, sa týka čistoty – prostredia, toaliet, obrusov, stolov, ale v mnohých prípadoch aj znečistených tanierov, pohárov a príborov. To vie jedlo fakt znechutiť.
3. Až 66% sťažností sa týka teploty jedla – príliš horúce je nevhodné rovnako ako studené. Každé jedlo – dokonca každá súčasť naservírovaného jedla má mať svoju ideálnu teplotu. Možnože zdanlivá drobnosť, no má veľký vplyv na zážitok z jedla – určite to poznáte aj podľa seba (Nestalo sa vám niekedy, že ste dostali na tanier jedlo prihriate v mikrovlnke – vrátane zeleninovej oblohy?! Bŕ.)
4. Chutné jedlo – jasné, jedlo má byť chutné, no v tomto bode by som rád spomenul nasledovné:
* aby bolo jedlo chutné, musia byť kvalitné suroviny – čerstvé, sezónne, lokálne, dozreté…
* prosím žiadne dochucovadlá, umelé príchute, instantné práškové zmesi, lacné náhrady ap. – v poriadnej kuchyni nemajú čo robiť!
* pozor na príliš korenené, mastné, presolené, prihoreté a inak “zdegenerované” jedlo. Je neprípustné takéto jedlo servírovať zákazníkom – prídete o nich.
* treba si však dať pozor aj na bezvýrazné, fádne, nedochutené jedlá
* takisto “lajdácka” robota v kuchyni má často za následok “lajdácke” jedlá – nedovarené, či rozvarené, nedopečené, oschnuté, lepivé, blatové, nebodaj prejavujúce známky “skyselenia” či plesne. FUJ! Bohužiaľ, aj také býva. Keď čítam recenzie zákazníkov, nestačím sa veľakrát čudovať, čo všetko pristane na tanieri.
* málo kreatívne alebo naopak úplne “preplácané” jedlo – zmysel pre mieru a rôzne kombinácie surovín je dôležitý. Nie všetko sa hodí so všetkým. Kvalifikovaný a šikovný kuchár by mal tento bod zvládnuť bez problémov, avšak nezaškodí, ak si čas od času zavediete ochutnávky pre vlastných zamestnancov, rodinu, známych alebo aj anonymných zákazníkov – výmenou za spätnú väzbu. Oplatí sa.
5. Prosím dajte si záležať na tom, aby personál skutočne poznal všetky položky jedálnička, aby vedel, ako a z čoho sa jednotlivé jedlá pripravujú. Len tak vie totižto najlepšie poradiť zákazníkovi.
6. Ďalšou z opakujúcich sa sťažností zákazníkov býva, že dostali niečo iné, ako stálo v jedálnom lístku. Darmo budete presviedčať zákazníka, že je to presne to jedlo, ktoré chceli, ak jedlo nezodpovedá popisu v menu. Treba byť skutočne dôsledný a to, čo je uvedené (a odfotené!) v jedálnom lístku, musí tak isto vyzerať i na tanieri.
7. Buďte flexibilní – ak zákazník príde a povie, že má chuť na niečo špeciálne, skúste mu vrámci vašich možností ponúknuť jedlo, ktoré by si prial. Alebo aspoň také, aby sa čo najviac približovalo jeho predstave. Získate si ďalšieho verného zákazníka. Samozrejme, len v prípade, že prianie je realizovateľné. Aj zákazníci vedia mať svoje vrtochy 🙂
Na záver už len poznámka – v kuchyni netreba robiť zázraky, nepotrebujeme samé “mišelinovské” reštaurácie. Úplne nám veľakrát postačia jednoduché recepty uvarené s láskou a svedomitosťou, z kvalitných lokálnych surovín, v čistom prostredí, naservírované fundovaným čašníkom s úsmevom a príjemným slovom. K tomu ešte pridajte pohár vody – zlepšuje a zvýrazňuje chuť – a budete na míle pred konkurenciou. Veľa zdaru vo vašom gastropodnikaní!