Provokujte zmysly zákazníka – časť 3. – Hmat

 v kategórii MARKETING, Offline Nástroje

Pre úplnosť sa v krátkosti dotkneme aj tohto zmyslu – aj keď niekto môže namietať, že v skutočnosti je to nezmysel.

Rozmeňme si to však na drobné – tu je pár postrehov:

* Je vo vašej prevádzke čisto? stoly riadne utreté, podlahy umyté, barový pult a všetko, kde sa opiera, či rukami dotýka zákazník, príjemné na dotyk? Je naozaj nepríjemné sedieť za špinavým stolom (týka sa aj spodnej časti stolovej dosky!), prípadne sa opierať o lepkavý barový pult. Tento bod sa týka samozrejme i kľučiek, rôzneho zábradlia, stoličiek či iného nábytku (aj prach na poličkách a rôznych dekoráciách je neprípustný).

* Kontrolujete pravidelne čistotu prestierania, tanierov, pohárov, príborov a pod? V mnohých prípadoch stačí len vykonávať pravidelnú údržbu umývačiek, skontrolovať dávkovač saponátu a oplachového prostriedku. No často zohráva hlavnú úlohu nedbanlivosť personálu.

* Aký používate inventár? Nie je poškodený, obitý, prípadne inak znehodnotený? Pravidelne kontrolujte stav riadu, pohárov, poučte personál.

* Keďže z detailov sa skladá kompletný obraz, nedá mi nespomenúť tiež také drobnosti ako cukorničky, soľničky, koreničky (bohužiaľ často v úbohom stave) na stoloch; takisto servítky, ktoré niekedy nerozoznať od šmirgľového papiera 🙂

* Ďalšou skvelou rekvizitou na “skúšku hmatu” v reštaurácii je jedálny lístok. Sám som prekvapený, ako sa k jednému z mimoriadne dôležitých marketingových nástrojov (99% zákazníkov ho vezme do ruky a venuje mu aspoň niekoľko minút), správajú majitelia reštaurácií macošsky. Ochytaný, dolepený, roztrhaný, niekedy aj zošúchaný, či prelepovaný rôznymi nálepkami, lepiacimi páskami; dokonca na tenkom papieri v euroobaloch (!) so zošúľanými rohmi – lákalo by vás sa v takomto podniku najesť? Bohužiaľ aj to sa stáva. Pritom netreba rôzne drahé väzby a prešpekulovaný dizajn. Častokrát v jednoduchosti (a čistote) je krása. Obsah je to, čo najviac zaváži.

* Na tomto mieste by som ešte rád spomenul toalety. Sú vizitkou celého podniku, jeho majiteľov a zamestnancov. Tam, kde sú udržiavané záchody, pravidelne kontrolovaný ich stav a okamžite zjednaná náprava, majú zákazníci oveľa lepší pocit ako v podniku, kde sú tieto miesta zanedbané. Okrajovo, ale predsa s týmto bodom súvisí aj vykurovanie toaliet. Na Slovensku je viac než časté, že záchody v inak príjemnej reštaurácii sú (hlavne v zime) len pre otužilcov.

* Na koniec to najlepšie – kuchyňa. Je to síce miesto, ktoré normálne zákazník nevidí a nemá tam prístup, no to neznamená, že tam môže byť špina a neporiadok. Denno-denne treba trvať na tom, aby personál v kuchyni udržiaval poriadok a čistotu. Je mimoriadne dôležité ešte na začiatku prevádzky stanoviť pevné pravidlá o procesoch a pohybe v kuchyni, o práci s potravinami a ich uskladňovaní, o príprave a výdaji jedla, atď atď. Radí sa k tomu i starostlivosť o osobnú hygienu personálu – umývanie rúk, čistota zovňajšku a oblečenia a pod.

Ak ste si na začiatku tohto článku mysleli, že nebude o čom písať, tak teraz mi asi dáte za pravdu – aj keď sú to možno detaily, ten konečný fyzický pocit zákazníka a jeho zážitok z vašej reštaurácie vo veľkej miere ovplyvňujú.

A ak som vás ešte stále nepresvedčil, tak si predstavte, aké jednoduché je pre zákazníka odfotiť a v tom momente poslať na sociálne siete akýkoľvek z nedostatkov, o ktorom sme tu písali. To bude potom väčší problém naprávať vzniknuté škody.

 

Odporúčané články

Nechajte odkaz

*

Kontaktujte nás

Ak máte otázky, radi Vám na ne odpovieme.

Nečitateľné? Zmeňte text. captcha txt

Začnite písať a stlačte ENTER na vyhľadávanie...