Provokujte zmysly zákazníka – časť 3. – Hmat

Pre úplnosť sa v krátkosti dotkneme aj tohto zmyslu – aj keď niekto môže namietať, že v skutočnosti je to nezmysel.

Rozmeňme si to však na drobné – tu je pár postrehov:

Je vo vašej prevádzke čisto? stoly riadne utreté, podlahy umyté, barový pult a všetko, kde sa opiera, či rukami dotýka zákazník, príjemné na dotyk? Je naozaj nepríjemné sedieť za špinavým stolom (týka sa aj spodnej časti stolovej dosky!), prípadne sa opierať o lepkavý barový pult. Tento bod sa týka samozrejme i kľučiek, rôzneho zábradlia, stoličiek či iného nábytku (aj prach na poličkách a rôznych dekoráciách je neprípustný).

Kontrolujete pravidelne čistotu prestierania, tanierov, pohárov, príborov a pod? V mnohých prípadoch stačí len vykonávať pravidelnú údržbu umývačiek, skontrolovať dávkovač saponátu a oplachového prostriedku. No často zohráva hlavnú úlohu nedbanlivosť personálu.

Aký používate inventár? Nie je poškodený, obitý, prípadne inak znehodnotený? Pravidelne kontrolujte stav riadu, pohárov, poučte personál.

Keďže z detailov sa skladá kompletný obraz, nedá mi nespomenúť tiež také drobnosti ako cukorničky, soľničky, koreničky (bohužiaľ často v úbohom stave) na stoloch; takisto servítky, ktoré niekedy nerozoznať od šmirgľového papiera 🙂

Ďalšou skvelou rekvizitou na „skúšku hmatu“ v reštaurácii je jedálny lístok. Sám som prekvapený, ako sa k jednému z mimoriadne dôležitých marketingových nástrojov (99% zákazníkov ho vezme do ruky a venuje mu aspoň niekoľko minút), správajú majitelia reštaurácií macošsky. Ochytaný, dolepený, roztrhaný, niekedy aj zošúchaný, či prelepovaný rôznymi nálepkami, lepiacimi páskami; dokonca na tenkom papieri v euroobaloch (!) so zošúľanými rohmi – lákalo by vás sa v takomto podniku najesť? Bohužiaľ aj to sa stáva. Pritom netreba rôzne drahé väzby a prešpekulovaný dizajn. Častokrát v jednoduchosti (a čistote) je krása. Obsah je to, čo najviac zaváži.

Na tomto mieste by som ešte rád spomenul toalety. Sú vizitkou celého podniku, jeho majiteľov a zamestnancov. Tam, kde sú udržiavané záchody, pravidelne kontrolovaný ich stav a okamžite zjednaná náprava, majú zákazníci oveľa lepší pocit ako v podniku, kde sú tieto miesta zanedbané. Okrajovo, ale predsa s týmto bodom súvisí aj vykurovanie toaliet. Na Slovensku je viac než časté, že záchody v inak príjemnej reštaurácii sú (hlavne v zime) len pre otužilcov.

Na koniec to najlepšie – kuchyňa. Je to síce miesto, ktoré normálne zákazník nevidí a nemá tam prístup, no to neznamená, že tam môže byť špina a neporiadok. Denno-denne treba trvať na tom, aby personál v kuchyni udržiaval poriadok a čistotu. Je mimoriadne dôležité ešte na začiatku prevádzky stanoviť pevné pravidlá o procesoch a pohybe v kuchyni, o práci s potravinami a ich uskladňovaní, o príprave a výdaji jedla, atď atď. Radí sa k tomu i starostlivosť o osobnú hygienu personálu – umývanie rúk, čistota zovňajšku a oblečenia a pod.

Ak ste si na začiatku tohto článku mysleli, že nebude o čom písať, tak teraz mi asi dáte za pravdu – aj keď sú to možno detaily, ten konečný fyzický pocit zákazníka a jeho zážitok z vašej reštaurácie vo veľkej miere ovplyvňujú.

A ak som vás ešte stále nepresvedčil, tak si predstavte, aké jednoduché je pre zákazníka odfotiť a v tom momente poslať na sociálne siete akýkoľvek z nedostatkov, o ktorom sme tu písali. To bude potom väčší problém naprávať vzniknuté škody.

 

Tagy :

Zdielať:

Kontaktujte nás

Máte otázku, záujem o spoluprácu alebo len potrebujete poradiť? Zanechajte nám správu a ozveme sa vám do 24 hodín.

Alebo napíšte

Ďalšie články

7 hriechov slovenskej kuchyne

Známy slovenský časopis Hotelier – zdroj mnohých užitočných informácií a inšpirácií pre slovenské hotely, penzióny a reštaurácie – uviedol vo svojom zimnom čísle 2010 zaujímavý

Aké unikum?

Aké si zvoliť unikum (jedinečný prínos alebo úžitok pre zákazníka), ktorým sa odlíšite od konkurencie? Na to treba poznať svoj trh ako aj charakter cieľovej

Ako na biznis plán

Ak nežiadame o podnikateľský úver alebo inú pôžičku na sprevádzkovanie reštaurácie, stačí nám jednoduchý a prehľadný plán.Biznis plán robíme kvôli tomu, aby sme si jasne