Kto je vaša cieľová skupina?
Toto je pravdepodobne najdôležitejšia otázka, ktorú si treba položiť ešte úplne na začiatku, pri tvorbe konceptu.
Platí to v každom biznise, avšak v gastronómii obzvlášť.
Bude vaším zákazníkom ktokoľvek?
Kto si myslí, že áno, sadol do vlaku stojaceho na slepej koľaji.
[box] Vaša cieľová skupina SÚ zákazníci, ktorí veľmi pravdepodobne budú mať záujem o váš produkt.
Cieľová skupina NIE SÚ tí, ktorým VY chcete predať svoj produkt. [/box]
Cítite ten rozdiel?
Snahou je dosiahnuť, aby si príslušníci cieľovej skupiny vybrali vás (a váš produkt, služby).
Aby ste čo najpresnejšie vedeli charakterizovať svoju cieľovú skupinu zákazníkov, musí tomu predchádzať dôkladný prieskum.
Ak sa chcete zamerať na určitú skupinu zákazníkov, potrebujete vyhľadať taký priestor na vašu prevádzku, kde je najväčšia pravdepodobnosť, že sa vaši zákazníci prirodzene nachádzajú, alebo tadiaľ prechádzajú, či je im maximálne pohodlné k vám prísť.
Ak zvolíte opačný postup, to znamená, že máte vyhliadnutý skvelý priestor, budete musieť zadefinovať cieľovú skupinu podľa toho, kto (z geografického a demografického hľadiska – muži, ženy, starí, mladí, rodiny, bezdetní, úradníci, robotníci, domáci či tranzitní/prechádzajúci, peší, či motorizovaní) vás najpravdepodobnejšie navštívi, koho oslovíte.
Samozrejme, súčasťou prieskumu je okolitá konkurencia a ich zameranie – jednak produktom, vymedzením cieľovej skupiny, štýlom a typom gastronomickej prevádzky.
Znie to síce ako z múdrej knihy, no v praxi to znamená, že ak si urobíte
- dobrý prieskum potenciálnych zákazníkov a ich vlastností, či preferencií,
- najbližšej konkurencie a
- celého okolia (dostupnosti, typu lokality a prostredia),
tak sa vám nemôže stať, že budete chcieť reštauráciu zamerať na rodiny s deťmi a pritom sa bude nachádzať na hlavnom tranzitnom ťahu cez dedinu, že budete napríklad ponúkať furmanské halušky a zabíjačkové špeciality v restaurante blízko biznis centra, plného mladých singlov, ktorí preferujú zdravý životný štýl.
Charakterizovať si cieľovú skupinu hneď na začiatku znamená prispôsobiť jej svoj koncept, jedálny lístok, priestorové usporiadanie i štýl reštaurácie (či baru). Takisto si budete vedieť cielene zamerať svoju reklamnú kampaň a použiť výrazové a komunikačné prostriedky, ktoré sú pre danú cieľovú skupinu najvhodnejšie.
Neznamená to samozrejme, že keď otvoríte reštauráciu a prax ukáže, že váš koncept bude treba modifikovať, aby vám priniesol lepší (alebo ešte lepší) výsledok, budete tvrdošijne trvať na svojom pôvodnom modeli. Práve naopak – treba zareagovať rýchlejšie ako konkurencia a byť zasa o krok vpredu. Budete však mať solídny základ, dobrý prieskum a na základe toho sa vám bude obmieňať váš základný koncept oveľa jednoduchšie.
foto: HikingArtist.com / Flickr.com